KT HPO - 9. Papuk - Crni vrh

Područje: 1. Slavonija

O položaju, visini i imenu vrha
Stjenoviti i goli proplanak na središnjem hrptu Zapadnog papuka (prosječne visine oko 860 m, a u dnevniku HPO-a navedena je visina 865 m) na kojem je sklonište i 20-ak m dalje upisna kutija i žig KT nije Crni vrh. Crni vrh se nalazi oko 350 m istočnije na travnato-kamenitom hrptu (vidi ilustraciju u Fotogaleriji), djelomice obraslom šumom (vjerojatno mu je zbog toga ime Crni vrh) nadmorske visine prema TK25 H = 863,5 m, TK100 = 863 m i HOK5 H = 86(?) m. Izbor položaja KT je svrsishodan i razumljiv jer je jedino otuda bar djelomice (prema sjeveru) otvoreni vidik.
Metalni žig HPS-a zacementiran je na gornji rub južne uspravne strane vršne stijene uz koju vodi prilazni put iz Đulovca (oko 20-tak m od skloništa). Gumeni žig SPP je u skloništu.
Slavonski planinarski put (SPP), Najviši vrhovi hrvatskih županija, Hrvatske planinarske kuće
S vrha, osobito u doba vegetacije, vidik je otvoren samo na sjevernu stranu prema Đulovcu i okolnim selima te dalje na obzoru prema Podravini.
Prilazi

pl. dom Petrov vrh - Bajina poljana - Vrani kamen - Crni vrh 3 h 30 min
izletište Skoblar - Crni vrh 2 h 30 min
​N. Zvečevo - Ljutoč - Crni vrh (dionica SPP) 5 h
...................................
Bajina poljana - Vrani kamen - Dujanova kosa - Crni vrh 1 h 40 min Uspon započinje na Bajinoj poljani na raskrižju šumskih makadamskih putova, nedaleko lovačke čeke, odvaja se pl. put za Dujanovu kosu i Crni vrh (označeno putokazom). Tu markirani put ulazi u šumu i vodi po vlakama kroz šumu ravnomjerno se uspinjući. Na 1,1 km-u put prelazi šumski makadamski put i nastavlja po stazi kroz šumu ravnomjerno se uspinjući. A na 2,1 km-u prolazi mimo stjenovitog grebena Vrani kamen. Na velikom kamenu podno grebena je upisni tuljac i žig Slavonskoga planinarskog puta (SPP). Tristotinjak m dalje desno se odvaja markirani put prema grebenu. Pravo put vodi po vlaki blago se uspinjući do raskrižja (desnog odvojka puta prema Ljutoču i Novom Zvečevu) i nastavlja po hrbatu mimo trigonometrijske točke (kamene piramide) do raskrižja pl. putova. Desni odvojak vodi prema Međi i Novom Zvečevo a pravo nastavlja prema Crnom vrhu i skloništu umjereno se uspinjući kroz šumu.
prijevoj Međa (raskrižje pl. putova) - Crni vrh 1 h Uspon započinje na desnom (sjevernom) odvojku šum. kol. puta na raskrižju pl. putova s putokazima i putokaznim pločama na prijevoju Međa. Tu je početak uspona na hrbat i nastavno na Crni vrh ili Dujanovu kosu, Vran kamen i pl. dom Petrov vrh. Do raskrižja vode pl. put iz Novog Zvečeva (preko Ljutoča) i pl. put od Vran kamena (preko Lisine). Prilazni put do hrbata i nastavno do Crnog vrha kratko vodi po odvojku šumskog kolnog puta do desnog skretanja u šumu (označeno putokaznom pločom na stablu uz lijevi rub kol. puta). Nastavno put kratko vodi preko proplanka do izlaska na široku vlaku umjereno se uspinjući kroz šumu do malog proplanka. Otuda se put kratko spušta a zatim oštrije uspinje do desnog (istočnog) ruba oveće površine posječene i iskrčene šume. Nastavno pl. put kratko vodi uz rub šume zatim ulazi u šumu vrlo oštro se uspinjući po šum. stazi do raskrižja pl. putova na hrbatu (smjerovi označeni putokaznom pločom i strjelicama smjera). Lijevo (u smjeru zapada) pl. put vodi prema Dujanovoj kosi, Vran kamenu i pl. domu Petrov vrh. Desno po hrptu blago se uspinjući po novo probijenoj vlaki put kratko vodi do pl. skl. Crni vrh i istoimene KT HPO-a i dalje prema Đulovcu.

Bajina poljana - Vrani kamen - Dujanova kosa - Crni vrh (6,1 km)
prijevoj Međa (rask. pl. putova) - Crni vrh (2,1 km)
Prilaz(i) vozilom Mogući prilaz osobnim i terenskim vozilom je raskrižje šumskih makadamskih kolnih putova na Bajinoj poljani. Nedaleko lovačke čeka i hranilice za divljač je putokaz i tu pl. put ulazi u šumu i nastavno uz Vrani kamen i Dujanovu kosu vodi do skloništa. Do Bajine poljane možemo doći vozilom od pl. doma Petrov vrh po dva kolna makadamska puta, sjeverniji je nešto kraći a južniji duži. U doba obilnih padalina ili topljenja snijega ili sječe i odvoza drva kolni putovi mogu biti oštećeni vododerinama i dubokim kolotrazima.
Drugi prilaz je prijevoj Međa do kojeg dolazimo iz Voćina. Iz središta Voćina (od dva velika panoa – Hrvatski grb i grb Voćina) nastaviti državnom cestom (D69) prema Kamenskom oko750 m do desnog odvojka uže asfaltne ceste - ul. N. Š. Zrinskog. Na početku ulice je velika zgrada Javne ustanove Parka prirode Papuk (Geo info centar, Geo suvenirnica, Geo bar) s parkiralištem. Nastavno ulicom N. Zrinskoga mimo kuća do vodocrpilišta SOBUNAR gdje prestaje asf. podloga i nastavlja dobar mak. kolni put (oko 1,2 km od zgrade Parka prirode Papuk). Dalje prilazni mak. put vodi uz rječicu/potok Jovanovica mimo nekoliko lovačkih čeka te dvije zapuštene šumarske kuće, pritom nekoliko puta prelazi riječno korito, do raskrižja (oko 10,8 km od zgrade Parka prirode Papuk). Desni odvojak vodi prema kamenolomu a prilazni put nastavlja kratko pravo pa u blagom desnom luku (mimo lijevog odvojka šum. kolnog puta na kojem je rampa) do desnog odvojka šum. kol. put na sedlu Međa i raskrižja pl. putova (oko 11,3 km od zgrade Parka prirode Papuk). Tu su putokazi i početak uspona na Crni vrh i Dujanovu kosu.
ažurirano 6. 8. 2022.
karto izvor(i) HGSS: -
SMAND: -
TZ Daruvar - Papuk: Orijentacijska karta za planinare i bicikliste Daruvar-Voćin, Đulovac-Sirač, 1:50.000 (izradio Josip Prević, 2015.)

360° pogled: na vrhu Crnog vrha (1. 10. 2016.)