KT HPO - 5. Kozjak (kod Kijeva) - vrh Bat

Područje: 17. Dalmatinska zagora

Metalni žig HPS-a zacementiran je na vršnu stijenu oko 2,5 m od upisne kutije u pravcu velikoga križa a iza naziva i visine vrha.
Najviši vrhovi hrvatskih županija (zamjena za Dinaru u području Šibensko-kninske županije)
Sa stjenovite vršne glavice otvoren je veličanstveni vidik na sve strane. Na sjvernom su obzoru lako prepoznatljivi Dinara (Sinjal) i Badanj. Nastavno u smjeru kazaljki na satu su: Veliki Bat i  Lišanjski vrh (u BiH), Jankovo brdo (u graničnom području), Duvjakuša i M. i V. Maglaj (u Hrvatskoj) te Troglav i Kamešnica (u BiH). Na jugoistočnom obzoru je daleko Biokovo i bliža Svilaja i Promina na jugozapadu te široko područje Ravnih kotara na zapadu. Od sjeverozapada do sjevera na obzoru vidimo južni Velebit, zatim Crnopac, Poštak i Kremen te vrhove Ujilice (u BiH).
Prilazi Kijevo - Bat 2.30 h
.....................................
proširenje kod gospodarskih zgrada nedaleko lovišta - Bat (istočni prilaz) 1.55 h Uspon na vrh možemo započeti na prostranom proširenju pogodnom za parkiranje vozila na kraju uže asfaltne ceste koja vodi iz Kijeva do gospodarskih zgrada uzgajališta srna, jelena lopatara i muflona. Do proširenja dolazimo iz središta naselja (vidi prilaz vozilom). Premda uspon možemo započeti i oko 500 m dalje kod ulaza u ograđeno uzgajalište i metalnih ljestvi za prijelaz preko visoke žičane ograde i raskrižja pl. putova preporuča se uspon započeti kod gospodarskih zgrada. Od proširenja pl. put vodi po kolnom putu mimo gospodarskih zgrada i nastavno po prilaznom kolnom putu uzgajalištu do raskrižja pl. putova (označeno strjelicama smjera). Desni odvojak vodi preko rudine Pržine do lovačke kuće Đakove njive i nastavno mimo nje sjevernim prilazom do vrha. Pravo put vodi do zaključanih ulaznih vrata uzgajališta ograđenog žičanom ogradom odnosno do metalnih ljestvi za prelazak preko ograde (desno od ulaznih vrata). Nastavno pl. put vodi kroz uzgajalište, kratko uz istočnu ogradu a potom po blagoj padini obrasloj travom po širokom kolnom putu do njegova ulaska u šumu. Tu je prva postaja Križnog puta* (zeleni drveni križ s lijeve strane kolnog puta). Otuda put vodi kroz šumu i dalje po kolnom putu (gruba kamena podloga) umjereno se uspinjući do raskrižja kolnih putova i zapadne ograde uzgajališta uz koju je križ četvrte postaje. Pl. put nastavlja po lijevom odvojku kolnog puta oko 560 m uz željeznu ogradu mimo križa pete postaje do zaključanih metalnih vrata i drugih metalnih ljestvi za prijelaz ograde. Tu pl. put izlazi iz uzgajališta i nastavlja po kršu Kozjaka. Izlaskom iz uzgajališta put vodi po uređenoj stazi, kratko uz žičanu ogradu a potom se oštrije uspinje po nekoliko manjih serpentina kroz rjeđu i nižu šumu te izlazi na stjenovitu sjevernu padinu s rijetkim raslinjem. Ubrzo put izlazi na travnat hrbat, oštro skreće desno i nastavlja mimo drvenog križa devete postaje Križnog puta po uređenoj hrptenoj stazi paralelno sa strmim liticama sjeverne padine Kozjaka i pritom se umjereno uspinje po kršu djelomice obraslom makijom. Dalje put vodi po stjenovitom i travnatom kršu mimo križa desete, jedanaeste i dvanaeste postaje do stijena vršnog grebena (križ trinaeste postaje) i nastavno do stjenovito-travnatog vrha Bat na kojem je drveni križ četrnaeste postaje i upisna kutija.
*Oko stotinjak m sjeverno od vrh na nešto nižoj grebenskoj stijeni postavljen je visoki bijeli metalni križ (petnaesta postaja).
proširenje kod gospodarskih zgrada nedaleko lovišta - Bat (sjeverni prilaz) 2.15 h Uspon na vrh možemo započeti na prostranom proširenju pogodnom za parkiranje vozila na kraju uže asfaltne ceste koja vodi iz Kijeva do gospodarskih zgrada uzgajališta srna, jelena lopatara i muflona. Do proširenja dolazimo iz središta naselja (vidi prilaz vozilom). Premda uspon možemo započeti i oko 500 m dalje kod ulaza u ograđeno uzgajalište i metalnih ljestvi za prijelaz preko visoke žičane ograde i raskrižja pl. putova preporuča se uspon započeti kod gospodarskih zgrada. Od proširenja pl. put vodi po kolnom putu mimo gospodarskih zgrada i nastavno po prilaznom kolnom putu uzgajalištu do raskrižja pl. putova (označeno strjelicama smjera). Pravo put vodi do zaključanih ulaznih vrata uzgajališta ograđenog žičanom ogradom odnosno do metalnih ljestvi za prelazak preko ograde (desno od ulaznih vrata) i nastavno istočnim prilazom do vrha. Desni odvojak vodi preko rudine Pržine do lovačke kuće Đakove njive i nastavno mimo nje sjevernim prilazom do vrha. Od spomenutog raskrižja pl. put kratko vodi mimo SI ograde uzgajališta po travnatoj zaravni (nekadašnjim poljima omeđenim suhozidima) i djelomice obrasloj visokim raslinjem. Zatim prelazi Čivrinu ogradu (suhozid) i nastavlja po blagoj padini obrasloj makijom i dalje po južnom rubu rudine Pržine mimo dvije brane na sezonskom vodotoku koji je u kišno doba godine bogat vodom. Ubrzo pl. put izlazi na kolni put (prilazni put lov. kući) i po njemu do Klanca i malog proplanka na kojem je pl. kuća Đakove njive (Lov. društ. Kijevo). Otuda počinje uspon na vrh po sjevernom prilazu. Na smjer kretanja upućuju nas okrugla markacija (s „repićima“ smjera) na lov. kući, pojasna markacija na stablu i drveni putokaz s nazivom vrha i strjelicom smjera. Tu pl. put ulazi u šumu i vodi mimo ostataka srušene čeke, pojilišta (iz sezonskoga /bujičnog/ vodotoka) i hranilišta (hranilica br. 2) za divlje životinje (s desne strane) i nastavlja umjereno se uspinjući. Ubrzo dobro markirani pl. put ulazi u krš obrastao šumom i nastavlja oštrije se uspinjući djelomice po šum. stazi a djelomice po zaraslom težačkom (kozjem) putu mimo prvog izvora Barbinovac i nastavno mimo drugog izvora Vodica. Od Vodica pl. put se još oštrije uspinje po nekoliko manjih serpentina i ubrzo ulazi u vrlo stjenoviti krški teren obrastao rjeđom i nižom šumom. Pritom prolazi uz SZ liticu Bata po uskom putu - polici, osiguranom rukohvatnim sajlama. Dalje vodi kroz svojedobno opožarenu padinu (s brojnim suhim stablima) i ubrzo izlazi na strmu travnato-stjenovitu padinu u podnožju sjevernih litica Bata. Zbog vrlo oštrog uspona do vršnog grebena postavljena je na strmoj padini aluminijska sajla učvršćena za željezne šipke. Sajla  olakšava i djelomice osigurava završni uspon ili spust. Nastavno put izlazi na vršni greben i mimo visokog bijelog križa vodi do vrha na kojem je upisna kutija i drveni križ.
proširenje kod gospodarskih zgrada nedaleko lovišta - Bat (istočni prilaz) (4,3 km)
proširenje kod gospodarskih zgrada nedaleko lovišta - Bat (sjeverni prilaz) (4,4 km)
Pl. put održava HPD Sinjal 1831, Kijevo
Prilaz(i) vozilom Preporučljiv prilaz vozilom je prostrano proširenje na kraju uže asfaltne ceste koja vodi iz Kijeva do gospodarskih zgrada uzgajališta. Iz središta Kijeva odmah iza autobusne postaje a prije visoke stambene kuće (k. br. 3) skrenuti desno i nastaviti asfaltnom cestom, uskim mjesnim ulicama, do zadnjih kuća pritom prateći okrugle markacije na rasvjetnim stupovima i suhozidima te strjelice smjera. Otuda nastaviti po asf. cesti između suhozida, mimo pašnjaka i oranica do velikog kamenog bunara* (s lijeve strane) i nastavno oko 80-ak m do oštrog desnog skretanja i dalje oko 400 m do prostranog proširenja.
Do proširenja nedaleko gospodarskih zgrada može se kombijem i minibusom ali ne preporuča se prilaz autobusom (oštri zavoji i uske ulice koje vode kroz JZ dio Kijeva).
*Prilaz vrhu možemo započeti i kod bunara. Oko 30-ak m prije bunara markirani pl. put iz Kijeva skreće s asf. ceste desno (označeno okruglim markacijama na suhozidu i pojasnom markacijom na cesti) na široku travnatu zaravan i po njoj vodi do spomenutog proširenja i nastavno mimo gospodarskih zgrada i dalje po širokom kolnom putu do ograđenog uzgajališta.
................
Na nekim web kartama (npr. Open TopoMap) parkiralište P je označeno pored ulaza u ograđeno uzgajalište i raskrižje pl. putova. Od proširenja do ulaza u ograđeno lovište vodi mimo gospodarskih zgrada makadamski kolni put (oko 500 m) koji u doba obilnih padalina može biti oštećen vododerinama i teže prohodan za osobna vozila.