KT HPO - 3. Rujnica - vrh Babina gomila

Područje: 20. Dubrovacko podrucje

Metalni žig HPS-a zacementiran je na stijenu uz pl. put 10-ak m jugoistočno od geodetskog stupa.
Babina gomila nije KT nijedne druge obilaznice
Premda vrh Babine gomile nije osobito visok, s njega se pružaju prekrasni vidici na sve strane. Na zapadnom i sjeverozapadnom obzoru su Rilički vrhovi, Sutvid, vrhovi Biokova, Mihovil i Matokit te Kamešnica. Dalje u zaleđu vide se BiH planine Vran, Čvrsnica, Prenj i Velež. U hrvatskom zaleđu zapadno od Metkovića i Vida brojna su Novoselska naselja. U istočnom i jugoistočnom smjeru, daleko na obzoru za dobre vidljivosti vidimo vrhove Durmitora i Orijena. Osobit je pogled prema moru (jugu i jugozapadu) na Opuzen, deltu Neretve i Ploče. Zatim na Pelješac a iza njega na dio Mljeta i Korčule, te najistočniji dio Hvara a iza njega i dio Visa.
Prilazi Desne – Babina gomila 3 h
​Orapak – Babina gomila 3 h
Momići – Babina gomila 3.45 h
.........................................
zaselak Šišin - Babina gomila 2.20 h (zapadni prilaz) U zaselku Šišin kod kapelice Gospe od Zdravlja skrenuti lijevo na makadamsku cestu. Na stijeni s druge strane makadamske ceste (a nasuprot kapelice) naziv je i početna markacija pl. puta. Put vodi po cesti do raskrižja (oko 850 m), nastavlja lijevo po odvojku ravnomjerno se uspinjući do prvog (desnog) a ubrzo do drugog (lijevog) zavoja iza kojeg prolazi pored zgrade mjesnog vodovoda i nastavno do trećeg (desnog) zavoja. Iza njega još oko 200 m put vodi po cesti do ruba crnogorične šume odnosno do lijevog  skretanja označenog usporednom (koja se lomi pod kutom u smjeru skretanja) i kružnom markacijom na rubnom kamenu. Do tuda se može prići vozilom i skratiti vrijeme hodanja i izbjeći hodanje po makadamskoj cesti (oko 950 m). Nakon napuštanja makadamske ceste pl. put vodi po kršu obraslom niskom makijom blago se uspinjući prema sedlu između vrha Ilica i Babine gomile. Kako se približavamo sedlu uspon je oštriji a teren obrašteniji makijom, visokom planikom i crnikom i rijetkim borovima. Neposredno nakon sedla je raskrižje (označeno usporednom markacijom), pl. put izlazi na širi i uređeni put tzv. Ruski put, koji lijevo vodi još oko 300 m i završava kod ostataka nekadašnje vojarne pod vrhom Ilica. Nastavljamo desno po Ruskom putu oko 15 minuta gdje se desno odvaja put na zapadni hrbat (označen usporednom markacijom raskrižja), a nastavno i za vrh Babine gomile. Ruski put dalje vodi sjevernom padinom i zaobilazi Babinu gomilu. Put prema hrptu oštro se uspinje i za 20 minuta izlazi na hrbat i po njemu, blago se uspinjući, vodi do vrha.
stare Desne (c. Sv. Nikole) - Babina gomila 2.30 h (istočni prilaz) Markirani put počinje kod zgrade bivše škole u Desnama i vodi po nešto strmijoj makadamskoj cesti koja kod ulaza u ekološki nasad maslina ograđen kamenim zidom i visokom žičanom ogradom (oko 400 m od bivše škole) izlazi na cestu iz Šišina.  Na kamenom zidu kod ulaza u maslinik je okrugla markacija s dodatnim crtama smjera. Nastavljamo desno po cesti još oko 250 m do crkvice Sv. Nikole. Do tuda se može prići vozilom i skratiti vrijeme hodanja (oko 20 minuta) pa brojni planinari uspon započinju kod spomenute crkvice u starom selu (Kuće). Tridesetak metara od crkvice je okrugla markacija s dodatnim crtama smjera (slabo uočljiva na stijeni pri tlu a nasuprot zida ruševne kuće obrasle bršljanom). Tu ustvari počinje uspon na sedlo između Velike i Male Rujnice po Ruskom putu (Runjičkom putu). Građeni i uhodani put kratko vodi između ruševnih kuća, kroz maslinike i uz suhozide zatim izlazi na krševitu južnu padinu V. Rujnice, prolazi pored lovačke čeke (s lijeve strane) i nastavlja do sedla Prolog gdje je kapelica s Gospinim kipom (Vigura). Neposredno iza kapelice je raskrižje putova (označeno strelicama smjera i nazivima). Pravo put nastavlja prema kapeli Sv. Roka i dalje prema Momićima. Ruski put vodi lijevo (prema zapadu) i nastavlja sjevernom padinom V. Rujnice i Babine gomile do ostataka nekadašnje vojarne pod vrhom Ilica. Pl. put dalje vodi po uređenom i pročišćenom Ruskom putu djelomice kroz visoku makiju i nisku šumu crnike i bora. Petnaestak minuta kasnije desno se odvaja zapušten i obrastao put prema Borovcima (raskrižje označeno usporednom markacijom, strelicama smjera i nazivima). Ruski put nastavlja po kršu umjereno se uspinjući zaobilazeći pritom V. Rujnicu sa sjeverne strane. Nakon 35 minuta dolazi nadomak sedla između V. Rujnice i Babine gomile gdje pl. put napušta Ruski i odvaja se lijevo (raskrižje označeno usporednom i okruglom markacijom). Dalje vodi prema sedlu (na kojem je visoki meteorološki stup sa senzorima za mjerenje i praćenje intenziteta i brzine vjetra) i nastavno na istočni hrbat Babine gomile. U početku umjereno se uspinjući a zatim oštrije po kamenjaru i za 45 min stiže na vršni greben i po njemu za 5 min na vrh.
selo Momići - Babina gomila 3.45 h Markirani pl. put započinje u selu Momići kod k. br. 59, a nedaleko konobe Buđoni. Nasuprot početka puta (označen okruglom markacijom na zidiću uz cestu) je veliko parkiralište pogodno za parkiranje više automobila i autobusa. Prvih 100-tinjak m put vodi po uskoj asfaltiranoj ulici između obiteljskih kuća blago se uspinjući. Prije zadnje kuće put nastavlja lijevo po građenoj stazi uz vrtove i voćnjake uspinjući se po serpentinama do šumarka bora i čempresa i prolazi pored 3 ilirske gomile. Nastavno put vodi pravocrtno kroz mladu borovu šumu blago se uspinjući do pred prijevoj koji prelazi po nekoliko manjih serpentina. Od prijevoja put se u početku spušta po serpentinama a potom nastavlja kroz makiju ne gubeći na visini do raskrižja pl. putova odnosno spajanja s putem iz Orapka. Nakon 5 min je sljedeće raskrižje s putom koji vodi od crkvice Sv. Roka. Na raskrižju nastavljamo pravo i za 15 min put se spaja s Ruskim putem iz Desana. Ruski put vodi desno (prema zapadu) i nastavlja sjevernom padinom V. Rujnice i Babine gomile do ostataka nekadašnje vojarne pod vrhom Ilica. Pl. put dalje vodi po uređenom i pročišćenom Ruskom putu djelomice kroz visoku makiju i nisku šumu crnike i bora. Petnaestak minuta kasnije desno se odvaja zapušten i obrastao put prema Borovcima (raskrižje označeno usporednom markacijom, strelicama smjera i nazivima). Ruski put nastavlja po kršu umjereno se uspinjući zaobilazeći pritom V. Rujnicu sa sjeverne strane. Nakon 35 minuta dolazi nadomak sedla između V. Rujnice i Babine gomile gdje pl. put napušta Ruski i odvaja se lijevo (raskrižje označeno usporednom i okruglom markacijom). Dalje vodi prema sedlu (na kojem je visoki meteorološki stup sa senzorima za mjerenje i praćenje intenziteta i brzine vjetra) i nastavno na istočni hrbat Babine gomile. U početku umjereno se uspinjući a zatim oštrije po kamenjaru i za 45 min stiže na vršni greben i po njemu za 5 min na vrh.
GNSS tragovi pogledaj i preuzmi GNSS trag na podstranici Karta
zaselak Šišin - Babina gomila (4,1 km)
stare Desne - Babina gomila (4,6 km)
selo Momići - Babina gomila (7,8 km)
Prilaz(i) vozilom Najbliži prilaz osobnim vozilom je naselje Desne: zaselak Šišin ili stare Desne (zaselak Kuće) kod crkve Sv. Nikole. Do naselja Desne stiže se asfaltnom cestom iz smjera Metkovića preko Kule Norinske ili iz smjera Ploča preko Rogotina i Banje. Na zapadnoj strani naselja je zaselak Šišin u kojem započinje uspon na Babinu gomilu - zapadni prilaz. Istočni prilaz obično započinje kod crkvice Sv. Nikole i ruševnih kuća starih Desana do kuda se može doći dobrom makadamskom cestom iz Šišina koja se blago uspinje i vodi podno Babine gomile, paralelno s naseljem Desne. Drugi je prilaz crkvi u zaselku Kuće (svojedobno po strmoj, uskoj i lošoj makadamskoj cesti, preporučljivoj samo za terenska vozila), sada asfaltiranoj! Cesta polazi oko 230 m istočno od zgrade bivše škole u Desnama gdje počinje i markirani put.
Prilaz autobusom
Iz smjera Ploča na početku Rogotina neposredno iza restorana "Teta Olga" skrenuti s Jadranske magistrale (D8) lijevo. Nakon 2,5 km skrenuti desno te nakon još 1,3 km u naselju Banja skrenuti lijevo prema Modrom Oku i Desnama. Od Jadranske magistrale do stare škole u Desnama je oko 8 km.
Iz smjera Metkovića u mjestu Kula Norinska skrenuti desno kod mjesne škole i nastavno oko 7,5 km do stare škole u Desnama gdje počinje markirani planinarski put.
Manjim (kraćim) autobusom moguć je prilaz i iz smjera Banja, ali ga je bolje izbjegavati zbog uske ceste i nekoliko oštrih zavoja kroz koje je teško ili nemoguće proći. Minibus može proći bez problema.
ažurirano 17. 6. 2017.
karto izvor(i) HGSS: Dolina Neretve, 1:25000, 2019.
Smand:
drugo:

Fotosfera

• gonzo - July 23, 2019, 7:30 p.m.

Ažuriram stanje od Wukonje. Friško je asfaltiran prilaz koji kreće iz sela kod škole te vodi do crkvice i početka markirane staze. Ima mjesta za parkirati dva, tri vozila. To je sada najbolji prilaz za vozilo i ne treba više koristiti makadamski prilaz sa zapadne strane sela. Staza je dobro markirana i uhodana, mjestimično malo zarasla makijom pa su duge hlače obavezne. Nakon 10tak minuta od početka uspona, opožareno je dosta veliko područje mlade šume bora i crnike što je jako nagrdilo Rujnicu sa južne strane. Požar se nije proširio na sjevernu stranu gdje je ostala sačuvana šuma hrasta medunca ali ne računajte na hlad. Za uspon mi je trebalo 1h i 30 min. Staza je srednje teška a potreban je oprez zbog stijenovitog terena ali nema opasnih izloženih djelova i mogu je savladati i manje iskusni planinari uz koju minutu više. Preporučam.

• wukonja - Sept. 11, 2017, 10:54 p.m.

(istočni prilaz) Prilaz vozilom je moguć dobrom makadamskom cestom koja se polako uspinje iz Šišina i ide paralelno sa selom Desne. Makadam koji kreće od škole nije povoljan za osobna vozila i nikako vam to ne preporučam. Znam zato jer prije uspona nisam vidio opis pa su me mještani uputili na taj makadam i nisam ga uspio proći, a vrlo je uzak pa sam se skoro do dna morao vraćati unazad. Ne preporučam nikome. Samo čitajte kako piše gore i bit će dobro. Kod crkvice je početak uspona loše markiran pa dobro obratite pozornost jer ima nekoliko staza. Potrebno je proći iza zida obraslog bršljanom. Trebali biste vidjeti markaciju kada se približite. Do sedla se staza lagano uspinje i dobro je markirana. Od sedla također lagano nastavlja sve do drugog sedla ispod grebena Babine gomile. Na putu je nekoliko raskrižja, ali su sva dobro označena i jasno markirana. Uostalom, ubrzo nakon sedla Prolog otvara se pogled prema Babinoj gomili pa je orijentacija dodatno olakšana. Ruski put je građen i solidan, no uspon na greben je zahtjevan. Uspon je strm, a hoda se po kamenjaru i nekoliko je puta potrebno koristiti ruke, osobito u silasku. Vrh pruža prekrasne vidike i Rujnica je vrlo lijepa planina.