KT HPO - 3. Oštrc - vrh

Područje: 5. Samoborsko gorje

Metalni žig HPS-a zavaren je na svinutu šipku učvršćenu za stijenu na rubnom stjenovitom dijelu vršne glavice oko 30-ak m istočno od vršne točke (geodetski stupić i obavjesna ploča s imenom i visinom vrha). Za stijenu su učvršćeni metalni jarbol, drveni križ i spomen ploča prvom izletu HPD-a (1875.) a uz stijenu je postavljen mramorni stol.
Četiri godišnja doba na Oštrcu, Samoborska obilaznica (SO), Od vrha do vrha, 50 vrhova za 50 godina HPD-a željezničar, 40 vrhova za 40 godina PD Kamenjak, 35 vrhova za 35 godina PD Naftaplina
(žigovi se nalazi u pl. domu Željezničar)
Vršna točka (geodetski stupić i obavjesna ploča) je u šumarku i s nje nema vidika. Na vršnom grebenu, četrdesetak metara prije vršne točke, odnosno zapadno od nje je prvi vidikovac na kojem je postavljena ploča sa smjerovima prema brojnim vrhovima (vidi ilustraciju). S njega je otvoren vidik na okolna gorja i vrhove od Plešivice na jug-jugoistoku i dalje preko Poljanica na Stražnik i Japetić a ispred na Rancerje i Preseku i nastavno na Veliki Lovnik, Noršičku Plešivicu i blizi Cerinski breg. Iza spomenutih gora od smjera zapada do zapad-sjeverozapada na obzoru vidimo vršni dio Žumberačke gore s prepoznatljivim vrhovima: Sv. Gera, Pliješ i Ječmište. A za dobre vidljivosti istočno od hrpta Noršičke Plešivice otvoren je vidik na Kamniško-Savinjske Alpe (vidi fotogaleriju).
Tridesetak m istočno od vršne točke na rubnom stjenovitom dijelu je drugi vidkovac (i žig KT HPO-a) s kojeg je otvoren vidik od zapada do sjever-sjeveroistoka. U smjeru SSI je Donačka gora u Sloveniji (ispred nje niža Cesarska gora u Hrvatskoj), zatim u smjeru kazaljki na satu slijede ostale hrvatske gore: Strahinjčica, Ivanščica, V. Lubenjak, Čevo i Medvednica. Nastavno slijede brežuljci Prigorja pa ravničarsko područje s obje obale Save sve do jugoistočne padine Plešivice. Daleko na obzoru toga ravničarskog dijela naziru se zapadni Papuk i Psunj i bliža Hrastovička gora na jugoistoku. Zatim se obzorom pruža Plešivica a preko Poljaničkoga sedla ponovno se otvara vidik na Petrovu goru i Golu Plješivicu. Nastavno od juga je zapadni dio Plešivice (Gajev kamen) pa Stražnik i Japetić, bliži Rancerje i Preseka i dalje do Velikog Lovnika. Iza spomenutih okolnih gora daleko na obzoru vidimo vrhove M. i V. Kapele s prepoznatljivim Klekom, hrptom Bjelolasice i Višnjevicom. U dubini SI obzora prostire se Rudarska draga.
Prilazi Rude – pl. dom Ivica Sudnik (Veliki dol) – pl. dom Željezničar – Oštrc 1.30 h
Smerovišće – pl. dom Ivica Sudnik – pl. dom Željezničar – Oštrc 1.30 h
Rude – pl. dom Željezničar – Oštrc 1.30 h
Poljanice – Prekrižje – Rancerje – pl. dom Željezničar – Oštrc 1.30 h
Mali Lipovec – Velika vrata – Stražnik – pl. dom Željezničar – Oštrc 2.10 h
Šoićeva kuća (Mali Lipovec) – po Hofmanovom putu – pl. dom Željezničar (– Oštrc) 1.15 h
.........................
Rude - Veliki dol - pl. dom I. Sudnik - pl. dom Željezničar - Oštrc 1.30 h Uspon možemo započeti na prostranom parkiralištu u središtu Ruda. Između parkirališta i stambenih zgrada (gostionice Rudnik) vodi asf. cesta/ulica u sjeverni dio naselja. Pl. put kratko vodi po asfaltnoj cesti do raskrižja ulica i pl. putova (označeno prometnim znakovima, te strjelicama smjera i okruglim markacijama na naponskom stupu "skrivenih" prometnim znakovima). Lijevi odvojak pl. puta vodi mimo crkve Sv. Barbare i Presvetog Trojstva prema pl. domu Željezničar i vrhu a pravo preko Velikog dola do vrha. Put vodi po asf. cesti između kuća i uz potok oštrije se uspinjući do oštrog desnog zavoja, napušta cestu i nastavlja pravo po uređenom kolnom putu mimo zadnjih kuća u naselju i ulazi u šumu. Put dalje vodi po kolnom putu mimo vodocrpilišta do desnog oštrog skretanja kolnog puta. Pl. put nastavlja pravo po vlaki do raskrižja (označeno putokazima i strjelicama smjera). Desni odvojak puta vodi prema V. Črnecu odnosno preko Palačnika u Samobor a pravo nastavlja po vlaki uz potok mimo vodocrpilišta i Velikog dola (s malim nog. igralištem na proplanku) do pl. doma I. Sudnik. Iza doma put kratko vodi po šumskoj stazi do raskrižja pl. putova na vlaki (označeno putokazima, okruglima markacijama, strjelicama smjera i odredištima). Lijevi odvojak puta vodi u Rude i zaobilazno do pl. doma Željezničar a pravo po vlaki do raskrižja i Hofmanovoj stazi (putu). Lijevo štro vodi kraći prilaz do raskrižja i početka Hofmanove staze a pravo po vlaki lakši zaobilazni put. Na raskrižju desni odvojak vodi prema Lipovcu i Šoićevoj kući (ne radi) a pravo nastavlja Hofmanova staza (označeno putokazima, strjelicama smjera i odredištima) po hrbatu šotro se uspinjući do raskrižja. Oštro lijevo odvajaju se dva puta: prvi (nemarkirani) vodi preko vidikovca na Ptičjem vrhu (i spaja se s markiranim) i zaobilazni markirani put koji vodi u Rude. Hofmanova staza* nastavlja pravo po širokom putu mimo kapelice u stijeni do raskrižja nedaleko pl. doma Željezničar. Lijevi odvojak vodi u Braslovja a pravo nastavlja do doma.  Od doma put oštro vodi do vršne glavice i mimo prvog vidikovca do vršne točke (s geodetskim stupićem i obavjesnom pločom) i tridesetak m dalje do drugog vidikovca s mramornim stolom, drvenim križem i žigom KT HPO-a.
*Desno uz Hofmanovu stazu odvaja se oštri prilaz domu preko stjenovite glavice.
Rude - pl. dom Željezničar - Oštrc 1.30 h Uspon možemo započeti na prostranom parkiralištu u središtu Ruda. Između parkirališta i stambenih zgrada (gostionice Rudnik) vodi asf. cesta/ulica u sjeverni dio naselja. Pl. put kratko vodi po asfaltnoj cesti do raskrižja ulica i pl. putova (označeno prometnim znakovima, te strjelicama smjera i okruglim markacijama na naponskom stupu "skrivenih" prometnim znakovima). Pravo put vodi preko Velikog dola i Hofmanovom stazom do pl. doma Željezničar i nastavno do vrha. Lijevi odvojak pl. puta vodi mimo crkve Sv. Barbare i mjesnog groblja iza kojeg skreće na desni odvojak ulice i nastavlja oštro se uspinjući do obrta Fresel i dalje po asfaltnoj cesti mimo kuća sjevernog dijela naselja. Oko 500 m od parkirališta pl. put skreće desno i kratko vodi kroz šumarak i po travnatoj padini i ponovno izlazi na asfaltnu cestu/ulicu, prelazi ju i nastavlja po vlaki mimo drvene kuće. Ubrzo skreće oštro lijevo (označeno strjelicom i okruglom markacijom) i vodi po vlaki uz žičanu ogradu do izlaska na asfaltnu cestu/ulicu. Put nastavlja pravo po asf. cesti mimo crkve Presvetoga Trojstva (pedesetak niže na južnoj padini) do zadnje kuća. Otuda pl. put skreće blago desno i vodi po usječenoj vlaki djelomice oštećenoj vododerinama do izlaska na široku vlaku. Nastavlja lijevo po vlaki do oštrog desnog zavoja (otvoren vidik na Oštrc i pl. dom) i dalje ravnomjerno se uspinjući do izlaska iz šume na travnati brežuljak. Prelazi ga i ponovno ulazi u šumu i vodi do raskrižja pl. putova. Desni odvojak puta vodi prema početku Hofmanovog puta ili prema pl. domu I. Sudnik (Velikom dolu) a pravo nastavlja do raskrižja u podnožju Ptičjeg brega. Desni nemarkirani put vodi preko vidikovca na Ptičjem vrhu do raskrižja a pravo nastavlja markirani pl. put koji zaobilazi Ptičji breg i vodi do raskrižja. Oštro lijevo odvaja se nemarkirani put do Ptičjeg vrha a iza njega je Hofmanov put/staza. Hofmanova staza* nastavlja lijevo po širokom putu mimo kapelice do raskrižja pl. putova nedaleko doma Željezničar. Lijevi odvojak vodi u Braslovja a pravo nastavlja do doma. Od doma put oštro vodi do vršne glavice i mimo prvog vidikovca do vršne točke (s geodetskim stupićem i obavjesnom pločom) i tridesetak m dalje do drugog vidikovca s mramornim stolom, drvenim križem i žigom KT HPO-a.
Prekrižje Plešivičko - Rancerje - Preseka - pl. dom Željezničar (- Oštrc) 1 h Uspon možemo započeti od raskrižja pl. putova na proširenju uz županijsku cestu Rude-Plešivica (3055) nedaleko zapadnog odvojka asfaltne ceste za Prekrižje Plešivičko po kojem vodi pl. put. Početak puta označen je putokazom na početku spomenutog odvojka asf. ceste (nasuprot kapelice). Oko 500 m pl. put vodi po asfaltnoj cesti mimo spomenika, pa kroz središte Prekrižja Plešivičkog do zadnjih kuća u zapadnom dijelu naselja. Otuda put dalje vodi kroz šumu po kolnom putu (prilazni kolni put do pl. doma Željezničar). Zatim izlazi na travnati proplanak i nastavlja po njemu do raskrižja kolnih i pl. putova. Pravo nastavlja prilazni kolni put prema domu i po njemu planinarski (zaobilazi Rancerje) a desno se odvaja kolni put/vlaka i pl. put preko Rancerje (označeno putokazima). Ubrzo put izlazi na travnatu blago zaobljenu glavicu Rancerja. Na vršnoj točki s lijeve strane puta je betonski stupić na kojem je žig obilaznice "Samoborskim vrhovima" i vidikovac. Malo sjevernije je ograđeni privatni posjed s kućom. Nastavno put vodi do sedla Preseka gdje izlazi na prilazni kolni put do doma. Tu je i raskrižje pl. putova (označeno obavjesnom pločom i putokazima). Lijevo put vodi prema Stražniku, Velikim vratima i pl. domu Žitnica a pravo nastavlja prema pl. domu Željezničar i vrhu Oštrc. Oko 600 m od toga raskrižja je drugo raskrižje na malom proširenju s kojeg je otvoren vidik na M. i V. Lipovac i okolna gorja a za dobre vidljivosti sve do Kamniških Alpi. Lijevo se odvaja pl. put za Lipovec a pravo nastavlja po prilaznom kolnom putu do pl. doma. Oko 200-tinjak m prije pl. doma desno se odvaja nemarkirana staza koja oštro vodi po JZ travnatoj padini do vrha. Vrhu se najčešće prilazi od doma po markiranom kratkom putu oštrog uspona po sjevernoj padini Oštrca.
Prekrižje Plešivičko - Maričkin mlin - Beli breg - Preseka - po JZ travnatoj padini - Oštrc 2 h Uspon možemo započeti od raskrižja pl. putova na proširenju uz županijsku cestu Rude-Plešivica (3055) nedaleko zapadnog odvojka asfaltne ceste za Prekrižje Plešivičko a nasuprot kapelice. Od betonskog stupa na proširenju vodi po kolnom putu i vlaki u smjeru juga (blago lijevo) pl. put do kleti Poljanice a u jugozapadnom smjeru (blago desno) prema Maričkinom mlinu. Oko 650 m nemarkirani put vodi po kolnom putu mimo lovačke čeke do spajanja/izlaza na Jaskanski planinarski put (JPP). Nastavno put vodi po JPP-u uz potok i mimo nekoliko vodovodnih šahtova i slavine s pitkom vodom i dalje preko malog mostića i mimo malog slapa Sopotnjak (desno) do proplanka na kojem je lovačka kuća. Put dalje vodi mimo uzvišenja sa spomenikom Mari Frkelić nasuprot kojeg je obavjesna ploča (naziv Maričkin mlin) i putokazi (Beli breg, Japetić/Poljanice, Plešivica) i u luku zaobilazi brežuljak te prelazi potok Sopotnjak. Prelaz je premošćen širokim betonskim cijevima prekrivenim nasutom zemljom iza kojih nastavlja potok oštro se spuštajući po nekoliko slapića. Put dalje vodi po kolnom putu uz visoku stijenu (desno) i nastavno uz strmu padinu do raskrižja pl. putova. Lijevi odvojak vodi preko Stražnika do Velikih vrata i nastavno prema Japetiću a pravo po JPP-u do Belog brega (označeno putokazom). Od raskrižja put ulazi u Belu dragu i vodi po kolnom putu/vlaki kratko uz stalni tok potoka mimo čeke i dalje po putu/vlaki po kojoj teče potok. Od stalnog izvora pl. put nastavlja po kolnom putu/vlaki mimo lovačke čeke i hranilišta za životinje do lijevog skretanja s vlake na stazu (označeno strjelicom smjera). Staza kratko vodi kroz šumu a potom po južnoj travnatoj padini Belog brega do raskrižja pl. putova nedaleko raspela. Lijevo nastavlja JPP a desno put vodi prema Preseki i pl. domu Željezničar i Oštrcu (označeno putokazom). Od raskrižja pl. put ubrzo ulazi u šumu i nastavlja po stazi do raskrižja na prilaznom kolnom putu za terenska vozila do pl. doma Željezničar (označeno putokazom). Desno put vodi prema Prekrižju a lijevo po prilaznom kolnom putu do pl. doma pritom prolazeći dva raskrižja. Prvo raskrižje na sedlu Preseka gdje se desno odvaja put koji vodi preko Rancerja do Prekrižja a lijevo nastavlja put prema pl. domu i vrhu Oštrc (označeno putokazom). Oko 600 m od toga raskrižja je drugo raskrižje na malom proširenju s kojeg je otvoren vidik na M. i V. Lipovac i okolna gorja a za dobre vidljivosti sve do Kamniških Alpi. Lijevo se odvaja pl. put za Lipovec a pravo nastavlja po prilaznom kolnom putu do pl. doma. Oko 200-tinjak m prije pl. doma desno se odvaja nemarkirana staza koja oštro vodi po JZ travnatoj padini do vrha. Vrhu se najčešće prilazi od doma po markiranom kratkom putu oštrog uspona po sjevernoj padini Oštrca.
Šoićeva kuća (Mali Lipovec) - po Hofmanovom putu - pl. dom Željezničar - (Oštrc) 1.15 h Uspon možemo započeti na prostranom parkiralištu pokraj zatvorene Šoićeve kuće. Put kratko vodi po lokalnoj asf. cesti Samobor-Lipovec (31087) u smjeru Smerovišća oko 300 m do desnog odvojka kolnog puta (nasuprot raspela uz cestu). Skretanje je označeno strijelicama uz okruglu markaciju i putokazom. Nastavno pl. put vodi po kolnom putu umjereno se uspinjući kroz šumu do raskrižja pl. putova i početka Hofmanovog puta. Pritom prolazi mimo nekoliko vikendica (na početku) a potom mimo dva objekta vodocrpilišta. Od označenog raskrižja s putokazima pravo dolje vodi put do pl. doma I. Sudnik i dalje prema Rudama. Desno uzbrdo vodi Hofmanov put u početku kroz rijetko i nisko raslinje a potom po travnatoj zapadnoj padini oštro se uspinjući do raskrižja. pl. putova. Oštro lijevo odvajaju se dva puta: prvi (nemarkirani) vodi preko vidikovca na Ptičjem vrhu a drugi markirani vodi u Rude. Hofmanov put* nastavlja pravo po širokom putu mimo kapelice u stijeni do raskrižja nedaleko pl. doma Željezničar. Lijevi odvojak vodi u Braslovja a pravo nastavlja do doma. Od doma put oštro vodi do vršne glavice i mimo prvog vidikovca do vršne točke (s geodetskim stupićem i obavjesnom pločom) i tridesetak m dalje do drugog vidikovca s mramornim stolom, drvenim križem i žigom KT HPO-a.
*Desno uz Hofmanovu stazu odvaja se oštri prilaz domu preko stjenovite glavice.
Prekrižje Plešivičko - Rancerje - Preseka - pl. dom Željezničar  (3,8 km)
Prekrižje Plešivičko - Maričkin mlin - Preseka - po JZ padini - Oštrc (6,1 km)
Šoićeva kuća - stari grad Lipovec - dom
Rude - crkva Pres. Trojstva - dom
Rude - Veliki Dol - dom
Šoićeva kuća (Mali Lipovec) – po Hofmanovom putu – pl. dom Željezniča (3,6 km)
Prilaz(i) vozilom Kod zadnjih kuća u sjeverozapadnom dijelu Braslovja je najbliži prilaz osobnim vozilom ili prostrano parkiralište na Velikom dolu kod pl. doma I. Sudnik. Pl. domu Željezničar možemo prići jedino terenskim vozilom po kolnom putu iz Prekrižja Plešivičkog.
ažurirano 13. 1. 2024.
karto izvor(i) HGSS: -
SMAND: 07 Žumberačko gorje, 1:25.000 (2005.)
SMAND: 08 Samoborsko gorje, 1:25.000 (III. izdanje, 2012.)
PP "Žumberak - Samoborsko gorje" turistička karta 1:50.000, 2016.