KT HPO - 9. Zagradski vrh

Područje: 8. Gorski Kotar - juzni dio

Metalni žig HPS-a zacementiran je na stijenu oko 3 m JZ od metalne upisne kutije i nekoliko m daljeg geodetskoga stupa. Na stjenu je zacementirana i mramorna ploča s uklesanim imenom i visinom vrha.
Riječka obilaznica
Vidik sa stjenovite vršne glavice otvoren je po cijelom obzoru. Na zapadnom obzoru je Istra s vrhovima Sisola i Učke a nastavno u smjeru kazaljke na uri je Ćićarija s vrhovima V. Planik, Županj v., Orljak i Žbevnica. Sjeverozapadno su vrhovi Grobničkih Alpa: Obruč, Pakleno, Fratar i Suhi i nastavno Snježnik, Guslica i Risnjak. "Ispred" njih su V. Kobiljak, Medviđak i Tuhobić. Na sjevernom obzoru su G. i D. Padež, Burni Bitoraj te Viševica i Strilež na SSI-u. Na sjeveroistoku je Bjelolasica i malo istočnije Samarske stijene pa V. Smolnik. Kolovratske stijene su jugoistočno, a Senjsko Bilo i Jadićeva plan JJI. Na južnom obzoru dominiraju vrhovi Sjevernog Velebita: Mali Rajinac, V. Pivčevac, Velebitska Plješivica, Vučjak i V. Zavižan. Od juga do zapada na obzoru su sjevernojadranski otoci: zapadni dio Paga, Rab, Goli, Prvić i Krk. A iza njih M. i V. Lošinj, Unije te Cres. Za dobre vidljivosti na JI obzoru  ("lijevo od Kolovratskih s.") je Gola Plješivica, a na jugo-jugoistoku ("lijevo" od vrhova Senjskoga Bila) su vrhovi Južnog Velebita. A za osobito dobre vidljivosti daleko na sjever-sjeverozapadnom obzoru ("desno" od Risnjaka) možemo vidjeti Kamniške i Savinjske Alpe.
Prilazi Ravno (Vagabundina koliba) – Zagradski vrh 1.15 h
Grižane – Zagradski vrh 2.30 h
Bribir – Štale – pl. kuća Kurin – Zagradski vrh 4.15 h
.......................................
raskrižje putova u vikend naselju Ravno - Zagradski vrh 50 min  Prilaz Zagradskom vrhu možemo započeti na raskrižju* makadamske ceste u vikend naselju Ravno. Pl. put kratko vodi po makadamskom prilaznom putu okolnim kućama u naselju a zatim nastavlja po vlaki kroz bukovu šumu umjereno se uspinjući do šumske makadamske ceste i raskrižja pl. putova. Dvadesetak m prije ceste i raskrižja je stara putokazna ploča koja upućuje da lijevi odvojak puta vodi prema pl. kući Kurin i nastavno za Bribir, a desni za Zagradski vrh i nastavno za Kobiljak i Medveđak. Na raskrižju su postavljeni novostandardizirani putokazi koji upućuju u skladu sa starom putokaznom pločom. Od tih putokaza put kratko vodi kroz rijetki borov šumarak do sljedećeg raskrižja. Putokazi nas upućuju na lakši i duži te teži i kraći prilaz Zagradskom vrhu. Lakši prilazni put vodi pravo naizmjenice po travnatoj padini ili kroz šumarak. Ubrzo ulazi u bukovu šumu umjereno se uspinjući i zaobilazeći vrh u luku. Na SZ padini put oštro skreće desno oštro se uspinjući do izlaza iz šume na travnatu padinu blago zaobljene vršne glavice i kratko po njoj vodi do golog i stjenovitog vrha na kojem je geodetski stup i upisna kutija. Desni odvojak težeg prilaznoga puta dvjestotinjak m vodi kroz borov šumarak umjereno se uspinjući do oštrog lijevog skretanja gdje izlazi iz šumarka i nastavlja po travnatoj padini oštro se uspinjući. Nastavno put kratko vodi po kamenjaru i dalje oštro se uspinjući, zatim nastavlja po južnoj padini travnate vršne glavici i po njoj do golog i stjenovitoga vrha na kojem je geodetski stup i upisna kutija.

*Prilaz vrhu možemo započeti i kod pl. doma Vagabundina koliba. Od doma do raskrižja u vikend-naselju Ravno vodi markirani pl. put.
raskrižje u Ravnom - Zagradski vrh - raskrižje u Ravnom (duži i kraći prilaz vrhu, 4,1 km)
Prilaz(i) vozilom Najbliži prilaz vozilom je raskrižje u vikend naselju Ravno do kojeg dolazimo iz Fužina asfaltnom cestom za Bribir i Novi Vinodolski (5062). Oko 700 m prije Vagabundine kolibe desno se odvaja makadamska cesta za vikend naselje i Zagradski vrh (nedaleko početka mak. odvojka je žuta putokazna ploča s okruglom markacijom i natpisom Vagabundina koliba). Nastavno po spomenutoj makad. cesti još oko 300 m do raskrižja na kojem je putokaz i početak prilaznog puta prema vrhu.
ažurirano 18. 11. 2020.
karto izvor(i) SMAND:
HGSS:

• gonzo - July 23, 2019, 10:56 p.m.

Za najbliži prilaz vozilom, potrebno je par stotina metara prije Vagabundine kolibe, skrenuti desno na makadam (kada se dolazi iz Liča). Po dobrom makadamu treba nastavit do križanja gdje počinju markacije za vrh. Ima dovoljno mjesta za ostaviti vozilo. Time izbjegnete gotovo 1 km hodanja po makadamu. Ali poslije uspona svakako svratite autom u Vagabundinu kolibu na prefinu maneštru. Staza je dobro markirana i uhodana. Ima teži i lakši uspon na vrh za lijepu kružnu turu. Pogled s vrha je fenomenalan.

• Sanjin - Oct. 9, 2017, 8:38 a.m.

Bili smo na Zagradskom vrhu 8.10.2017. Nažalost, zbog loših oznaka i nepostojećih markacija nismo išli težom stazom već smo za uspon išli lakšom stazom, koja u potpunosti obilazi vrh te na kraju ispada puno duža od težeg uspona. Pogled s vrha je izvrstan! Za spust smo izabrali težu varijantu jer smo na vrhu pronašli utabanu stazicu koju smo pratili (u potpunosti nemarkirana i potreban je oprez). Žig je na svom mjestu, otprilike dva do tri metra južno od kutije s upisnom knjigom, na mjestu koje spominje i wukonja! Moguće je malo skratiti put pa parkirati u vikend naselju (45.234252, 14.791428).

• wukonja - Sept. 11, 2017, 11:42 p.m.

Uspon od Vagabunda je vrlo dobro markiran i ide kroz šumu sve dok se ne dođe podno vrha. Od križanja s makadamskom cestom pa do vrha je u više navrata staza loše markirana osobito na kamenitim dijelovima. Nije se moguće izgubiti jer se radi o samom završnom usponu na vrh koji se cijelo vrijeme jasno vidi, ali je moguće sići sa staze. Kamena piramida na vrhu je srušena. Nekakvih tri metra prema moru od metalne kutije se nalazi nekakvo kamenje koje je vjerojatno postolje piramide i moguće je da se na njemu negdje nalazi žig, ali ja ga nisam vidio. Možda je zatrpan kamenjem, možda je odlomljen, a možda sam ja samo loše gledao. Neka netko bolje pogleda pa napišite stanje žiga. Ovo je informacija od 26.7.2017. Općenito su natpisi na vrhu skroz izblijedili pa bi ih se moglo obnoviti. Pogled s vrha je solidan, ali nije spektakularan. Ali zato klopa kod Vagabunde je :)