KT HPO - 8. Dinara - Mali Maglaj

Područje: 17. Dalmatinska zagora

O položaju, visini i imenu vrha
Na DGU-ovim HOK5 i TK25 nema toponima Veliki i Mali Maglaj* samo Maglaj** (u BiH). Na TK25 visina nižeg neimenovanog vrha (?Mali Maglaj) nije označena (prema slojnicama >1455 m) a na HOK5 visina H = 1459,8 m. Visina višeg imenovanog vrha Maglaj (u BiH) prema TK25 H = 1475 m a na HOK5 vrh nije obuhvaćen kartografskim prikazom.
*U DGU-ovom RGI – APP nema toponima Maglaj (zato jer je vrh u BiH).
**Po sjećanju D. Buljana (predsjednika PD Sv. Jakov, Bitelić) njegova majka je vrh(ove) nazivala Maglaji.
Metalni žig HPS-a učvršćen je na betonski zid desno od ulaznih vrata nekadašnjeg bunkera a sada skloništa.
Mali Maglaj nije KT druge obilaznice
Sa stjenovito-travnate vršne glavice otvoren je vidik po cijelom obzoru. Blizi, oko 400 m istočno, je Maglaj (1475 m) u BiH uz hrvatsko-bh granicu. Od ZSZ do JI protežu se obzorom planine u BiH. Blizugranično Dinarsko gorje s vrhovima V. Troglav (1913 m), Ledena kosa (1742 m), V. Sokolac (1588 m). Nastavno u smjeru kazaljki na satu su bh planine Staretina i Velika Golija (Veliki vrh 1886 m) pa Davidov rog (iza bh Maglaja). A daleko na JI obzoru Ljubuša (Crnovrh/V. Ljubuša 1797 m), Vran planina (Vran 2020 m) i Čvrsnica (Pločno 2228 m). Slijedi na JJI nastavak blizugraničnog dinarskog gorja Kamešnica (Konj 1855m, Kamešnica 1809 m) pa nevisoki ali dominantni Glavaš (1308 m) u Hrvatskoj. Nastavno slijede hrvatske planine: Šibenik (V. Šibenik 1314 m) i Mihovil (Sv. Mihovil 1245 m), Biokovo (Kimet 1536 m, Sveti Jure 1762 m, Sveti Ilija 1642 m, Šćirovac 1619 m), zatim Omiška Dinara (Kula 863 m) i Mosor (Sv. Jure 1319 m, V. Kabal 1339 m, Ljubljan 1262 m, Debelo brdo 1043 m), Klis i Kozjak (Debelić 779 m) na jugu. Daleko iza Klisa i Kozjaka na moru je Vis i zapadnije Sv. Andrija. Od JZ do zapada proteže se Svilaja (Bat 1509 m) a ispred nje na sjeveroistočnoj strani Peručkog jezera je Debelo brdo (Karaula 1251 m). Nastavno na Svilaju je Kozjak (kijevski) (Bat 1206 m) a iza Kozjaka Velika Promina (Čavnovka 1148 m). Na ZSZ obzoru su planine dinarskog gorja Duvjakuša (V. Duvjakuša 1708 m) u Hrvatskoj i Troglav u BiH. Između V. Duvjakuše i Kijevskog Bata daleko na SZ obzoru su Crnopac (1403 m) i Južni Velebit (Sv. Brdo 1750 m).
Prilazi Pl. kuća Sv. Jakov – Mali Maglaj 1.30 h
..................................
Pl. kuća Sv. Jakov - Mali Maglaj 1.30 h Najpogodniji prilaz vrhu možemo započeti kod pl. kuće Sv. Jakov (15-ak m iza kuće su drveni putokazi sa satnicom hodanja do nekoliko odredišta: Maglaj, Pl. skl. Pume, Troglav, pl. skl. Vjetar s Dinare). Pl. put vodi po kolnom putu kojeg je u Domovinskom ratu probila Hrvatska vojska. Pritom dva puta skreće s kolnog puta i vodi po prikratama. Od drugog skretanja s kolnog puta pl. put kratko vodi kroz mladi borovi šumarak a zatim ponovno nastavlja po kolnom putu po blagoj padini „izbrazdanog“ kamenjara pripremljenog za sadnju borova. Silazi s kol. puta i kratko vodi uz suhozid pa nastavlja po travnato-stjenovitoj padini do raskrižja pl. putova (označeno drvenim putokazima i strjelicama smjera). Lijevo pl. put nastavlja prema pl. skl. Vjetar s Dinare i Pume te Troglavu a blago desno prema Maglaju. Dvadesetak m od raskrižja pl. put izlazi na uređen makad. kolni put*. Dvadesetak m od raskrižja pl. put izlazi na uređen makad. kolni put* i vodi po njemu oko 200-o m do desnog skretanja na uži kolni put (označeno na kamenu s lijeve strane okruglom markacijom, strjelicom smjera i imenom odredišta). Nastavno po njemu oko 250 m do lijevog skretanja (označeno okruglom markacijom i strjelicom smjera). Dalje pl. put vodi po dobro trasiranoj i markiranoj stazi umjereno se uspinjući po kamenitom/stjenovitom-travnatom kršu uz rijetka borova stabla mimo nekoliko vrtača i dolaca, nakratko između stijena grebena do podnožja Maglaja. Otuda se pl. put oštro i oštrije uspinje po kamenjaru obraslom travom do vršne glavice** na kojoj je bunker (iz Domovinskog rata) i veliki mramorni križ i uz njega upisna kutija.
*Taj kolni put ustvari vodi od polja Ravno Vrdovo i nastavlja na sjever po krševitoj visoravni prema Bunaru pod međom nedaleko granice s BiH. S tog puta odvaja se na SZ lošiji kolni put koji vodi do spomenutih pl. skloništa (i taj je put probijen u Domovinskom ratu). Oko 700 m južnije od raskrižja je prečac/odvojak kol. puta koji vodi do pl. kuće.
**Malo niže, istočno od vršne točke, je drugi bunker koji je prenamijenjen u improvizirano pl. sklonište. Na sedlu između ovog hrvatskoga vrha i nešto višeg vrha Maglaj (u BiH) još je nekoliko bunkera. Po sedlu, do kojeg vodi kolni put iz zaselka Grubiša, može se nastaviti (staza nije markirana) do vrha Maglaj (u BiH uz granicu s Hrvatskom).
pl. kuća Sv. Jakov - Mali Maglaj (3,4 km)
Pl. put održava PD Sv. Jakov, Bitelić
Prilaz(i) vozilom Najbliži prilaz osobnim vozilom je pl. kuća Sveti Jakov izgrađena na sjevernom rubu polja Ravno Vrdovo.
ažurirano 5. 10. 2022.
karto izvor(i) HGSS: -
SMAND: Dinara - Troglavska skupina - istok, 1:25000, 2013.