KT HPO - 10. Crnopac - vrh

Područje: 13. Juzni Velebit

HPS-ov metalni žig bez nožica za učvršćivanje, bočica s tintom i jastučić prekriveni kamenjem nalaze se na kamenoj polici lijevo od upisnog tuljca i natpisa KT oko 15-ak metara jugoistočno od geodetskoga stupa.
(stanje 26. kolovoz 2023.)
Lički gorski biseri
Crnopac je jnajjužniji izdanak Velebita i po mnogočemu osobit. S njegova najvišeg travnatog vrha neometani su vidici na sve strane, za mnoge jedan od najljepših vidikovaca na Velebitu. Tako primjerice, s njega možemo s jednim pogledom obuhvatiti cijeli Velebit, od sjevernog preko srednjeg do južnog dijela. Široki su vidici na Liku i Ravne kotare, na vrhove Gola Plješivica, Ozeblin i Kremen, te Poštak i Prominu.
Prilazi Prezid – Veliki Crnopac (izravni, strmiji put) 2.30 h
Prezid – pl. sklonište Crnopac – Veliki Crnopac 4 h
..............................................
Prezid - Veliki Crnopac (izravni, strmiji put) 2.40 h Nedaleko proširenja* početak je uspona na Crnopac ili do pl. skloništa označen putokaznom pločom s nazivima i okruglom markacijom. Pl. put kratko vodi travnatim proplankom Musinovac na kojem su dva bunara, skreće lijevo u šumovito područje umjereno se uspinjući. Na 0,4 km-u je raskrižje. Lijevo put vodi prema pl. skl. Crnopac a pravo južnom padinom na vrh. Nastavno pravo put vodi po građenoj kozjoj stazi, kroz visoku bukovu šumu, vijugajući između stjenovitih zidova umjereno se uspinjući. Zatim izlazi iz visoke šume u područje niskog raslinja i makije, prolazi mimo napuštenih/razrušenih Veselinovića stanova i ulazi u područje golog krša. Nastavlja po kratkom oštrom usponu do stjenovitog grebena a potom se spušta u dolac. Otuda put vodi vrlo oštro uzbrdo kroz bukovu šumu do raskrižja putova na sedlu između Malog i Velikog Crnopaca. Nastavno put vodi desno po hrbatu i za 10-ak minuta stiže na vrh.
*Proširenju uz makadamsku cestu za vojni/civilni relejni toranj Ćelavac prilazimo s državne ceste (D27) Gračac-Obrovac. Iz smjera Gračaca, oko 780 m prije tunela Prezid lijevim odvojkom, odnosno desnim iz smjera Obrovca.
Prezid - pl. skl. Crnopac - Veliki Crnopac 4 h Nedaleko proširenja* početak je uspona na Crnopac ili do pl. skloništa označen putokaznom pločom s nazivima i okruglom markacijom. Pl. put kratko vodi travnatim proplankom Musinovac na kojem su dva bunara, skreće lijevo u šumovito područje umjereno se uspinjući. Na 0,4 km-u je raskrižje. Pravo put vodi južnom padinom mimo Veselinovića stanova na vrh a lijevo prema pl. skl. Crnopac. Nastavno lijevo put kratko vodi kroz šumu po oštrijem usponu, izlazi na stjenoviti teren djelomice obrastao niskim raslinjem, zatim na travnatu padinu te ponovno u šumu Bujadušu do sedla između Orlovog kamena i M. Bata. Od sedla put vodi sjevernom padinom kratko se spuštajući a potom umjereno uspinjući do skloništa. Neposredno prije skloništa je križanje pl. putova na kojem put prema vrhu vodi desno. Otuda započinje izazovna planinarska avantura. Put je naporan i za njegovo savladavanje potrebno je ponekad koristiti obje ruke a pojedine dionice osigurane su sajlama i klinovima ali je i jako zanimljiv. Od raskrižja put kratko vodi kroz šumu a potom ulazi u goli krš s rijetkim niskim raslinjem. Na izlazu iz šumom obraslog dijela put prolazi mimo neoznačene (2016.!) jame. Nastavno vodi gore-dolje oko ponikava i visokih litica sve do sedla između Velikog Bata i Malog Crnopca. Sa sedla ispod V. Bata put se spušta u ponikvu i gubi na visini oko 60-ak metara. Zatim se ponovno uspinje (uspon osiguran klinovima) na greben M. Crnopca. Dalje vodi po grebenu do raskrižja pl. putova na sedlu između Malog i Velikog Crnopca. Nastavno put vodi pravo po hrbatu i za 10-ak minuta stiže na vrh.
Prezid - Veliki Crnopac (južni, izravni i strmiji put, 3,2 km)
Prezid - V. Crnopac - M. Crnopac - Bat - sklonište - Prezid (kružni put, 8,5 km)
Prilaz(i) vozilom Najbliži prilaz vozilom je proširenje 50-ak m iza početka lijevog odvojka makadamske ceste za vojni/civilni relejni toranj Ćelavac s državne ceste (D27) Gračac-Obrovac (oko 780 m prije tunela Prezid). Odnosno desni odvojak iza prvog zavoja nakon tunela u smjeru Gračaca.