KT HPO - 1. Trtar - vrh Krtolin

Područje: 18. Dalmacija

Gumeni žig HPS-a je u upisnoj kutiji na nižem vrhu Krtolina (498 m) oko 500 m južnije od višeg vrha (503 m) na kojem je telekomunikacijski objekt. Priznaje se i žig vrha Orlovača (žig je u upisnoj kutiji).
Krtolin nije KT nijedne druge obilaznice
Vidik s nižeg vrha Krtolina otvoren je na sve strane obzora. Lako uočljiv u smjeru sjevera, samo petstotinjak m udaljeni, najviši je vrh Krtolin s nekoliko telekomunikacijskih antena izgrađenih oko vrha. Nastavno u smjeru kazaljka na satu od smjera SSI do JI za dobre vidljivosti uočavamo Poštak, Veliki vrh i Goli bat na hrbatu Ujilice (BiH), zatim znatno bliža Promina pa opet hrbat daleke Dinare (u Hr), bliži Kijevski Bat a „iza“ daleko na obzoru hrbat bh dijela Dinare s vrhovima Troglava (BiH), pa bliza brda po kojima su brojne vjetrenjače i daleko na obzoru Kozjak i Mosor. Zatim u smjeru JJI je Vilaja a od juga, preko okolnih brežuljaka s brojnim vjetrenjačama, otvara se vidik na more. I nastavno preko uvale Luka Grebaštica do zapada brojni su otoci Šibenskoga arhipelaga (teže uočljivi mali Krapanj, pa Zlarin i Prvić a iza njih Tijat i Zmajan i još udaljeniji Kaprije i Kakan i najdalje Žirje). A na obali u smjeru zapada iza gotovo „skrivenog“ Šibenika su Vodice a iza njih na moru naziru se Kornati. Sjeverozapadnim obzorom dominira Trtar (i vrh Orlovača) po čijem hrptu su brojne vjetrenjače. Malo sjevernije je Prokljansko jezero a još sjevernije je Visovačko jezero na Krki a daleko na obzoru naziremo vrhove Južnog Velebita. Između dvije visoke antene (smjer SSI) je Crnopac.
Vidik s vrha Orlovača također je otvoren na sve strane sa sličnim vizurama kao i s nižeg vrha Krtolin.
Prilazi Pl. kuća Ćićo – vrh Orlovača – Krtolin 2 h
Protege (Bušci) – niži vrh Krtolina 50 min
...............................
Pl. kuća Ćićo – vrh Orlovača - niži vrh Krtolina 2 h Uspon na Krtolin preko Orlovače (najvišeg vrha Trtara i istoimenom brijegu) možemo započeti kod pl. kuće Ćićo. Otuda do Orlovače vode dva puta (označeno putokazima). Jedan put vodi lijevo mimo promatračnice iz Domovinskoga rata „Oko sokolovo'' i nastavno do Greda na  hrptu Trtara, i po hrptu uz vjetrenjače do vrha. A drugi put vodi desno po težačkoj stazi po svojedobno opožarenoj padini mimo lokve a potom izlazi iz opožarnog područja i nastavlja kroz makiju umjereno se uspinjući do pod hrbat Trtara. Nastavno, put se kratko, nešto oštrije, uspinje na hrbat do prostrane vršne zaravni na kojoj je upisna kutija i pored nje zabetonirana mramorna ploča s natpisom „Planinarsko ekološki put Ante Frua KT-6 Orlovača 10400 MET. N/M 494“. Od vrha put dalje vodi desno po hrptu obraslom makijom blago se spuštajući do vjetrenjače i mimo nje nastavlja po južnoj vršnoj padini Trtara kroz visoko raslinje i makiju do raskrižja. Desni odvojak puta vodi u Protege a lijevi nastavlja kratko kroz makiju a potom po blagoj travnatoj padini i ubrzo izlazi na široki makadamski kolni put*. Dalje pl. put vodi po makadamskom kolnom putu (okrugle i pojasne markacije su s lijeve i desne strane kolnog puta i teže su uočljive) i pritom prolazi otvorenu metalnu rampu i nastavlja do lijevog odvojka užeg makadamskog puta. Ovaj put vodi do dva telekomunikacijska objekata, jedan na Krtolinu a drugi na nešto nižem vrhu. A makadamski kolni put nastavlja u blagom desnom luku prema napuštenom kamenolomu. Na početku spomenutog odvojka je biciklistički putokaz (008 Biciklistička staza Krtolin) a nasuprot njega, s lijeve strane odvojka, na dominantnom boru je pojasna markacija (pri dolasku teže uočljiva). Pl. put dalje vodi po prilaznom kolnom putu telekomunikacijskim objektima koji vodi sa zapadne i sjeverne strane kamenoloma po kamenjaru obraslom visokom makijom. Pritom prolazi mimo kamenog skloništa (suhozidna gradnja) i goleme hrpe otpadnog kamena u kamenolomu i nastavno do raskrižja. Uzduž kolnog puta s lijeve i desne strane na kamenju su okrugle i pojasne markacije gdjegdje teže uočljive. Desni odvojak vodi u kamenolom a pravo nastavlja kolni put po blagoj padini (svojedobno opožarenoj) do lijevog odvojka za prvi telekom. objekt. Od odvojka prilazni put nastavlja prema drugom telekom. objektu po kršu obraslom visokom makijom. Nakon 250 m kolni put nastavlja u širokom lijevom luku prema drugom telekom. objektu na najvišem vrhu a desno se odvaja prilazni put do KT na nižem (neimenovanom) vrhu (označeno pojasnom markacijom). Put vodi kroz makiju mimo kamene gomile blago se spuštajući do raskrižja (označeno strjelicama smjera, okruglim markacijama i nazivima odredišta). Desni odvojak vodi u Protege a put prema vrhu nastavlja pravo umjereno se uspinjući do prostrane, blago zaobljene vršne zaravni na kojoj je upisni tuljac.
*Od Orlovače, gotovo paralelno s pl. putom, vodi po hrptu od vjetrenjače do vjetrenjače široki i uređeni kolni prilazni put.
Protege (Bušci) – niži vrh Krtolina 50 min Uspon na vrh možemo započeti kod zadnjih kuća u Protegama odnosno zaselku Bušci (ili nešto dalje kod desnog odvojka zemljanog puta). Prvih 300-tinjak m pl. put vodi po širokom makadamskom kolnom putu mimo kamene kuće i suhozida do mladog maslinika i desnog odvojka zemljanog puta i obavijesne ploče lovišta (vidi Prilaz vozilom). Nastavno pl. put i dalje vodi po prilaznom putu vjetrenjačama po lošijem i užem kolnom putu umjereno se uspinjući po serpentinma do četvrte serpentine. Premda je kolna podloga na serpentinama asfaltirana pojedine su dionice prilaznog makadamskoga puta oštećene vododerinama ne preporuča se vožnja nižim vozilima. A u proljeće bujna i rascvjetala grmolika brnistra dodatno suzuju kolnik. Na izlazu iz četvrte serpentine pl. put skreće desno, izlazi na obrasli krški teren (označeno pojasnim na asfaltu i stijeni i okruglom markacijom s repićima na stijeni) i nastavlja po dobro markiranoj stazi i težačkom putu spuštajući se a ubrzo umjereno uspinjući do raskrižja pl. putova gdje se sastaje s putom od Orlovače. I nastavno umjereno se uspinjući put vodi do prostrane, blago zaobljene vršne zaravni na kojoj je upisni tuljac.
GNSS tragovi pogledaj i preuzmi gpx trag na podstranici Karta
Pl. kuća Ćićo – vrh Orlovača – niži vrh Krtolina (4,9 km)
Protege (Bušci) – niži vrh Krtolina (2,1 km)
Pl. put održava HPD Kamenar, Šibenik
Prilaz(i) vozilom Najbliži prilaz vozilom je naselje Protege, odnosno sjeverni dio naselja Bušci do kojih dolazimo iz šibenske Dubrave. Na izlazu Dubrava s državne ceste Drniš-Šibenik (D33) nastaviti oko 880 m po županijskoj c. u smjeru JI (desno prema središtu Dubrave) do raskrižja. Pravo vodi lokalna cesta (65064) za gospodarsku zonu Podi i nastavno za Dželaliće i Šišariće a oštro lijevo nastavlja državna cesta prema Protegama i Danilu Biranj. Na 2,5 km-u (stotinjak m iza viadukta autoceste A1) lijevo se odvaja asf. cesta koja vodi u Protege i nastavno kroz naselje do zaselka Bušci. Do zaselka možemo doći i dobrim makadamskim kolnim putom koji se odvaja sa županijske ceste oko 600 m iza spomenutog odvojka za Protege. Taj kolni put je ustvari prilazni put mreži vjetrenjača na hrptu Trtara. Iako se od zaselka Bušci može vozilom još oko tristotinjak m po dobrom makadamskom putu mimo kamene kuće i suhozida do desnog odvojka bijelog puta i obavijesne ploče lovišta (Državno otvoreno lovište TRTAR XV/5 LD Krka) preporuka je ostaviti vozilo kod zadnjih kuća u zaselku.
Do zadnjih kuće se može kombijem, minibusom i autobusom.